Často kladené otázky

Obecné otázky

Prodává město České Budějovice nějaké své byty?

Ne.

Kde v Českých Budějovicích najdu městské byty?

Městské byty se nacházejí v lokalitách centra a širšího centra, na Vltavě a sídlišti Máj, na Pražské třídě a Pražském sídlišti, na Okružní a Vrbenské, na Lidické třídě a u nemocnice, na Palackého náměstí a v Mladém, na Rudolfovské třídě a v Třebotovicích.

Mohu mít v městském bytě psa/kočku?

Ano.

Jakým způsobem mohu hradit nájem?

Nájem lze hradit prostřednictvím SIPO, trvalým příkazem nebo na pokladně společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o. v hotovosti či platební kartou.

Musím žádat o prodloužení nájemní smlouvy?

O prodloužení nájemní smlouvy je nutné žádat pouze u startovacích bytů na Loucké 10, 12, 14. U ostatních nájemních smluv v případě, že nájemce plní veškeré své povinnosti vyplývající z nájemní smlouvy a z platných právních předpisů, především, že neporušuje dobré mravy v bytě a v domě, řádně a včas platí nájemné, nenarušuje sousedské soužití, není a nebyl u něho evidován dluh na nájemném a službách spojených s bydlením, lze nájemní vztah opakovaně prodloužit. Toto se děje automaticky.

Mohu měnit městský byt v Českých Budějovicích za městský byt v jiném městě?

Ne.

Je nájemní smlouva u startovacího bytu pouze na dobu určitou a nejdéle na dva roky?

Ne. Nájemní smlouva je uzavírána na dobu určitou na 6 měsíců. V případě, že nájemce plní veškeré své povinnosti vyplývající z nájemní smlouvy a z platných právních předpisů, především, že neporušuje dobré mravy v bytě a v domě, řádně a včas platí nájemné, nenarušuje sousedské soužití, není a nebyl u něho evidován dluh na nájemném a službách spojených s bydlením, lze nájemní vztah opakovaně prodloužit. O prodloužení nájemní smlouvy je třeba písemně žádat.

Mohu si smlouvu o odběru elektřiny a plynu uzavřít se společností, kterou si vyberu sám/sama?

Ano.

Mohu požádat o schůzku na Kontaktním místě pro bydlení mimo úřední hodiny?

Ano. Na schůzce se lze předem domluvit telefonicky nebo e-mailem.

Mohu si podat žádost o byt do pořadníku?

Ne. Pořadníky pro žadatele o byt byly k 31. 12. 2020 zrušeny. Je třeba podat žádost do výběrového řízení na konkrétní byt.

Jaký je rozdíl mezi domem s pečovatelskou službou a domovem pro seniory?

Domov pro seniory zajišťuje péči o své klienty 24 hodin 7 dní v týdnu. Dům s pečovatelskou službou je bytový dům s různým počtem bytových jednotek obvykle o velikosti 1+0, který je určen k bydlení seniorů, kteří nejsou odkázáni na intenzivní péči jiné osoby. Pečovatelská služba zde není zajišťována, nájemce si jí v případě potřeby musí sám zajistit.

Chci si od města České Budějovice pronajmout parkovací stání. Kam se mám obrátit?

Máte-li zájem o parkovací stání, je třeba se přihlásit do výběrového řízení, je-li na dané parkovací stání vyhlášeno. Veškeré potřebné údaje naleznete na webu společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o. nebo na úřední desce magistrátu města České Budějovice.

Chci si od města České Budějovice pronajmout zahradu. Kam se mám obrátit?

Máte-li zájem o pronájem zahrady, je třeba se přihlásit do výběrového řízení, je-li na danou zahradu vyhlášena. Veškeré potřebné údaje naleznete na webu společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o. nebo na úřední desce magistrátu města České Budějovice.

Jsou ve všech domech v majetku města České Budějovice výtahy?

Ne. Výtahy nejsou v žádném domě v centru ani širším centru.

Časté otázky stávajících nájemců bytů v majetku města České Budějovice

Chci ukončit nájem bytu. Co mám udělat?

Odpověď: Nájem bytu je možné ukončit těmito způsoby:

  1. Písemně požádat o ukončení nájemní smlouvy dohodou. Formulář naleznete zde, datum ke kdy lze nájemní smlouvu ukončit, dohodnete s pracovnicemi Kontaktního místa pro bydlení.
  2. Písemně žádostí o neprodlužování nájemní smlouvy k datu konce platnosti nájemní smlouvy. Nájemní smlouva tak skončí jejím uplynutím.
  3. Písemně podáním výpovědi nájemní smlouvy. Výpověď běží od prvního dne měsíce, který následuje po měsíci kdy byla výpověď podána a trvá obvykle po dobu 3 měsíců.

Když se se mnou něco stane, přejde automaticky byt z majetku města na moje dítě?

V případě, že nájemce bytu ukončí nájemní smlouvu nebo zemře, nedochází k přechodu nájmu na dítě či jiného příbuzného nájemce. V případě s ním v jedné domácnosti žijících osob je třeba, aby se tyto obrátili na společnost SPRÁVA DOMŮ s.r.o. a zde požádali o přechod nájmu na jinou osobu.

Nájemce městského bytu zemřel a v bytě s ním žila další osoba. Lze aby v bytě mohli zůstat?

V případě úmrtí nájemce se pozůstalý musí obrátit na společnost SPRÁVA DOMŮ s.r.o., protože přechod nájmu na jinou osobu není automaticky daný. Úmrtí nájemce je nutné doložit kopií úmrtního listu. Osoba, která se zemřelým žila ve společné domácnosti a je uvedena v evidenčním listě pak musí požádat o přechod nájmu na ni. Dále je postupováno dle občanského zákona, kdy je zohledňován typ bytu, věk žadatele atd. U žadatele o přechod nájmu je obvykle provedeno místní šetření.

Bydlím v městském bytě a chci ho vyměnit za jiný. Je to možné? Jak mám postupovat?

Výměny městského bytu je možná pouze v ojedinělých případech zvláštního zřetele – např. pro špatný technický stav bytu (před podáním žádosti je nutné provést šetření technika v bytě) nebo pro zhoršení zdravotního stavu nájemce – např. nájemce je po amputaci dolní končetiny a potřebuje bezbariérový byt místo bytu v domě s výtahem (po podání žádosti nájemce je obvykle provedeno místní šetření). Ve všech ostatních případech není výměna bytu možná a je třeba se přihlásit do výběrového řízení na vhodný byt z nabídky volných bytů k pronájmu.

Bydlím ve startovacím bytě „na Loucké 10, 12 a 14“ a nájemní smlouvu mám uzavřenou na dobu určitou. Jak mám postupovat, aby mi byla smlouva prodloužena?

Ve startovacím bytě Loucká 10, 12 a 14 je uzavřena nájemní smlouva na 6 měsíců s možností opětovného prodloužení, v případě, že nájemce plní veškeré své povinnosti vyplývající z nájemní smlouvy a z platných právních předpisů, především, že neporušuje dobré mravy v bytě a v domě, řádně a včas platí nájemné, nenarušuje sousedské soužití, není a nebyl u něho evidován dluh na nájemném a službách spojených s bydlením. O prodloužení nájemní smlouvy je třeba písemně žádat prostřednictvím předepsaného dokumentu včetně všech příloh. Nájemce si na webu www.sdcb.cz může stáhnout nebo na Kontaktním místě pro bydlení vyzvednout tiskopisy k žádosti o prodloužení nájemní smlouvy (Příloha I. – Prohlášení – k žádosti o Startovací byt Loucká; Příloha II. – Doklad o výši příjmů – k žádosti o Startovací byt Loucká; Žádost o prodloužení nájmu – k žádosti o Startovací byt Loucká). Dále je nutné doložit příjmy za 6 měsíců zpětně a za všechny osoby žijící v bytě. Za příjmy se počítá příjem ze zaměstnání, DPP a DPČ, sociální dávky, vč. příspěvku na bydlení a příspěvku na dítě, starobní či invalidní důchod, alimenty.

Proč musí nájemce ve startovacím bytě dokládat prohlášení o nevlastnění nemovitosti i za nezletilé děti? 

Podmínka daná pro Ministerstvem pro místní rozvoj u startovacích bytů Loucká 10, 12 a 14 je, že nájemce a s ním bydlící osoby nesmí vlastnit nemovitost, a to ani podíl na této nemovitosti. Toto nájemce stvrzuje svým podpisem v prohlášení, které je součástí tiskopisu Žádost o prodloužení nájmu – k žádosti o Startovací byt Loucká. Podmínka se vztahuje i na děti, které s nájemcem bydlí v jedné domácnosti.

Jaké povinnosti pro mě vyplývají z uzavřené nájemní smlouvy?

Z uzavření nájemní smlouvy vyplývají tyto povinnosti:

  1. nastavení plateb za nájemné (SIPO/z účtu/na pokladně společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o.)
  2. změna trvalého pobytu na adresu dle nájemní smlouvy do dvou měsíců od podpisu nájemní smlouvy
  3. přepis energií (elektřina, plyn) na nájemce do jednoho měsíce od podpisu nájemní smlouvy
  4. pojištění odpovědnosti na škodu třetím osobám, pojištění domácnosti je dobrovolné
  5. v případě Startovacího bytu Loucká je nutné každých 6 měsíců požádat o prodloužení nájemní smlouvy na patřičných formulářích

Musím opravdu převést elektřinu / plyn na sebe?

Ano, je to povinnost nájemce vyplývající z nájemní smlouvy. Je třeba tak učinit do 2 měsíců od podpisu nájemní smlouvy.

Jsem nájemcem městského bytu a chci do bytu přihlásit další osobu. Jak mám postupovat?

Nájemce se musí obrátit na společnost SPRÁVA DOMŮ s.r.o., kde se dohodne na dalším postupu. Přihlášení další osoby do bytu není automatické a může být zamítnuto, pokud počet osob užívajících byt neodpovídá velikosti bytu.

Nestihla jsem včas zaplatit nájem a mám dluh na nájemném. Co mám dělat?

V případě dluhu na nájemném se nájemce musí obrátit na společnost SPRÁVA DOMŮ s.r.o., kde se dohodne na dalším postupu a řešení situace.

Kdo řeší spory mezi nájemci, pokud jde o spory osobního rázu, kam se mám obrátit?

V případě sporů mezi nájemci, kdy jde o spory osobního rázu, se nájemci mohou obrátit na správní odbor magistrátu či na policii.

Kdo řeší spory mezi nájemci, pokud dochází k poškozování bytu, jako majetku města a k porušování domovního řádu, kam se mám obrátit?

V případě sporů mezi nájemci, kdy dochází k poškozování bytu, společných prostor nebo k porušování domovního řádu, se nájemci mohou obrátit na společnost SPRÁVA DOMŮ s.r.o., správní odbor magistrátu či na policii.

Může pronajímatel omezit počet osob v bytě? Může mi pronajímatel znemožnit přihlášení osob do bytu, který mám v nájmu?

Ano. Doporučené maximální počty osob bydlících v bytech jsou stanoveny následujícím způsobem:

  • garsonka do 30 m² – max. 2 osoby
  • jednopokojový byt do 40 m² – max. 2 dospělé osoby nebo 1 dospělá osoba a 2 děti
  • jedno a vícepokojový byt do 60 m² – max. 2 dospělé osoby a 3 děti
  • dvoupokojový a třípokojový byt nad 60 m² – max. 6 osob
  • čtyřpokojový byt nad 60 m² – max. 7 osob
  • pětipokojový byt nad 80 m² – max. 10 osob

Jedna osoba nad tyto limity může ve výjimečných případech v bytě bydlet, pokud s tímto pronajímatel vysloví písemný souhlas.

U vchodu do bytu mám postavený botník / sušák / květiny. Vadí to?

Ano. Věci umístěné ve společných prostorách nesmí být z důvodu bezpečnosti a požární ochrany.

Mohu si na parapet okna přidělat sušák na prádlo?

Bez souhlasu technika společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o. toto není možné. Dříve než tedy provedete jakoukoli úpravu, je nutná konzultace s technikem.

Mohu si na balkon nechat přidělat markýzu?

Bez souhlasu technika společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o. toto není možné. Dříve než tedy provedete jakoukoli úpravu, je nutná konzultace s technikem.

Mohu si v bytě provést výměnu podlahy?

Bez souhlasu technika společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o. toto není možné. Dříve než tedy provedete jakoukoli úpravu, je nutná konzultace s technikem.

Časté otázky nových žadatelů o byt v majetku města České Budějovice

Nemám trvalý pobyt v Českých Budějovicích. Mohu se přihlásit do výběrového řízení?

Ano. Do výběrového řízení se může přihlásit fyzická osoba starší 18 let, která je občanem Evropské unie.

Mám zájem o prohlídku inzerovaného bytu. Jak mám postupovat?

U nabízených bytů k pronájmu jsou stanoveny dva různé termíny prohlídek, kdy je možné si byt prohlédnout. Na prohlídku se není nutné nikde přihlašovat, jsou bezplatné a nezávazné. Jen je třeba být v daný čas na místě a vyčkat na pověřenou osobu, které byt zájemcům zpřístupní.

Jsem plátce paušální daně. Jak mohu doložit své příjmy?

Pokud je žadatel OSVČ a plátcem paušální daně se příjem dokládá takto: 

  • výpis z veřejné části Živnostenského rejstříku (potvrzuje podnikání) k datu podání žádosti o byt
  • doklad o přihlášení k platbě paušální daně a potvrzení o platbě této paušální daně za období 12 měsíců zpět
  • přehled příjmů z podnikání z vlastního evidenčního systému žadatele, kde je uveden celkový hrubý a čistý příjem žadatele za období 12 měsíců zpět, výše paušální daně, čistý měsíční příjem + identifikace žadatele; to vše s vlastnoručním a ověřeným podpisem žadatele.

Jak často se výběrové řízení na pronájem bytů v majetku města České Budějovice opakuje?

Výběrové řízení je vyhlašováno 1x měsíčně, mimo měsíce červenec a prosinec.

Kdo rozhoduje o přidělení bytu z majetku města České Budějovice?

O přidělení rozhoduje Rada města České Budějovice. Obvykle přihlíží k doporučení odborného konzilia nebo bytové komise.

Žádám o byt. Kdy a v jaké výši budu hradit kauci?

Jistota (kauce) je stanovena ve výši 3 nájmů bez služeb a je splatná ke dni podpisu nájemní smlouvy. Je-li tedy nájemné bez služeb ve výši 3000 Kč, pak jistota činí 9000 Kč.

Jak dlouho výběrové řízení trvá?

Výběrové řízení trvá obvykle 3 týdny od jeho vyhlášení. Po něm následuje zpracování podaných žádostí. Všechny žádosti jsou následně předány k projednání v orgánech města České Budějovice. Nové nájemce schvaluje Rada města České Budějovice, a to obvykle do 2-3 měsíců od vyhlášení výběrového řízení.

V minulosti jsem měl městský byt. Mohu o něj žádat znovu? 

Ano. Pokud jste byt v minulosti vrátili v pořádku zpět pronajímateli, byli řádní nájemci a nezanechali jste dluh na nájemném či službách.

Kde najdu informace o nabídce pronájmů bytů z majetku města České Budějovice?

Informace naleznete na webu společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o. (www.sdcb.cz), na facebooku společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o., na úřední desce magistrátu města České Budějovice a fyzicky na vývěsce v budově společnosti SPRÁVA DOMŮ s.r.o. a na úřední desce magistrátu města České Budějovice. S nabídkou vás také mohou seznámit pracovnice Kontaktního místa pro bydlení osobně.

Jak a kdy se dozvím výsledek výběrového řízení?

Výsledek výběrového řízení Vám bude zaslán po projednání všech žádostí předložených Radě města České Budějovice, a to dle v žádosti uvedeným způsobem (tj. mailem, dopisem, datovou schránkou). Vybraní žadatelé doporučení k uzavření nájemní smlouvy budou kontaktováni telefonicky.

Jaké přílohy musím doložit k žádosti o byt z majetku města České Budějovice?

Vždy záleží na zvoleném typu bytu, proto je vhodné poradit se na Kontaktním místě pro bydlení.

Kdo je žadatel A / žadatel B a spolubydlící osoba a jak je uvést v žádosti?

Žadatel A je fyzická osoba starší 18ti let, která je občanem Evropské unie. Žadatel B je fyzická osoba starší 18ti let, která je občanem Evropské unie, která je manželem / manželkou či partnerem / partnerkou žadatele A. Žadateli A a žadateli B vzniká společný nájem. Z tohoto důvodu žadatelem B nemohou být děti / rodiče / jiné osoby, které jsou ve vztahu k žadateli A.

Pro koho jsou určeny byty zvláštního určení v domech s pečovatelskou službou?

Byt je určený pro fyzické osoby, které jsou příjemci invalidního nebo starobního důchodu se zdravotním omezením. Jsou upřednostňováni ti žadatelé, kteří budou využívat pečovatelskou službu. Dané skutečnosti je nutno doložit. Podstatným kritériem pro výběr žadatele je jeho potřebnost, prokázaná na základě kritérií doložených v žádosti. Po podání žádosti může být u žadatele provedeno sociální šetření pracovníkem odboru sociálních věcí Magistrátu města České Budějovice.

Pro koho jsou určeny bezbariérové byty?

Bezbariérový byt je určen pro fyzické osoby, které potřebují speciálně upravený byt s ohledem na zdravotní omezení, např. jde o osoby se sníženou, omezenou mobilitou, s postižením pohybového, nosného aparátu apod. a jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP/P. Dané skutečnosti je nutno doložit. Podstatným kritériem pro výběr žadatele je jeho potřebnost, prokázaná na základě kritérií doložených v žádosti. Po podání žádosti může být u žadatele provedeno sociální šetření pracovníkem odboru sociálních věcí Magistrátu města České Budějovice.

Pro koho jsou určeny startovací byty?

Startovací byty Loucká 10, 12 a 14 jsou vystavěné s využitím dotace Státního fondu rozvoje bydlení. Jde o byty pronajímané za sníženou sazbu nájemného, které jsou určeny fyzickým osobám (rodinám i jednotlivcům) starším 18ti let s nízkými příjmy, které se po zvládnutí složitého období (např. na začátku pracovní kariéry, na mateřské a rodičovské dovolené, po rozvodu) budou zapojovat do běžného života a hledat bydlení na volném trhu či se budou ucházet o běžný nájemní byt ve vlastnictví města. Startovací byt je pronajímán za sníženou sazbu nájemného (viz Příloha č. 2) a řídí se podmínkami dotačního titulu. Je-li žadatelem samostatně žijící osoba, musí prokázat, že její průměrný měsíční příjem v období 12 kalendářních měsíců před uzavřením nájemní smlouvy nepřesáhl 0,8násobek průměrné měsíční mzdy za národní hospodářství zveřejněné Českým statistickým úřadem. Je-li žadatelem osoba s dalšími členy domácnosti, musí prokázat, že průměrný měsíční příjem domácnosti nepřesáhl v tomto období 1,5násobek průměrné měsíční mzdy za národní hospodářství zveřejněné Českým statistickým úřadem. Podstatným kritériem pro výběr žadatele je výše jeho příjmu. Žadatel ani jiný člen domácnosti nesmí vlastnit ani spoluvlastnit nemovitost určenou k bydlení, jak vyplývá z nařízení vlády 146/2003 Sb.

Pro koho jsou určeny byty z kategorie dostupné bydlení?

Byt z kategorie dostupné bydlení je běžný nájemní byt s předem stanoveným nájemným je pronajímán zpravidla žadatelům, kteří se ne z vlastní vůle ocitli v bytové nouzi, případně jim bytová nouze akutně hrozí, a tuto situaci nejsou schopni řešit vlastními prostředky, běžný nájemní byt je tak pro ně nedostupný a nemohou využít ani možnosti žádat o startovací byt Loucká. Reziduální příjem domácnosti, tj. společně posuzovaných osob, žadatele nesmí přesáhnout 2,25násobek životního minima u jednočlenné a dvojčlenné bezdětné domácnosti, 2násobek životního minima u domácnosti s dětmi (jde o příjem, který domácnosti zbude po odečtení aktuálně platného normativu nákladů na bydlení. Výši příjmů domácnosti žadatel dokladuje za 12 kalendářních měsíců před podáním žádosti o pronájem bytu, příp. posledním Přiznáním k dani z příjmů). Vzhledem k velmi tíživé situaci žadatelů a jejich komplexním potřebám podpory se u této kategorie předpokládá nabídka podpory sociální práce, případně dalších služeb. Žadatelé jsou vybíráni na základě jejich potřebnosti a na základě dalších informací vyplývajících ze sociálního šetření provedeného odborem sociálních věcí Magistrátu města České Budějovice.

Je složená kauce vratná? Za jakých podmínek mi bude vrácena v plné výši?

Jistota (kauce) je vratná. V plné výši bude vrácena vždy, pokud nebude použita na úhradu dlužného nájemného či služeb nebo opravy škod způsobených nájemcem.

Jsem v insolvenci. Je to problém při podání žádosti o byt?

Ne. Insolvence při podání žádosti nejsou důvodem k vyřazení žádosti z výběrového řízení, ale chceme o nich vědět. V Prohlášení k žádosti o přenechání bytu žadatel o byt škrtne větu „Nemám v době podpisu tohoto prohlášení žádné závazky vůči třetím osobám.“ Do žádosti, část E, nebo na volný list papíru pak žadatel napíše, že má insolvenci a k žádosti o byt přiloží kopii o schválení insolvence.

Mám exekuce. Je to problém při podání žádosti o byt?

Ne. Exekuce při podání žádosti o byt nejsou důvodem k vyřazení žádosti z výběrového řízení, ale chceme o nich vědět. V Prohlášení k žádosti o přenechání bytu žadatel o byt škrtne větu „Nemám v době podpisu tohoto prohlášení žádné závazky vůči třetím osobám.“ Do žádosti, část E, nebo na volný list papíru pak žadatel napíše, že má exekuce a jejich celkovou výši.

Když získám městský byt do nájmu, mohu si změnit trvalý pobyt na adresu uvedenou v nájemní smlouvě?

Ano. Změna trvalého pobytu na adresu uvedenou v nájemní smlouvě je povinností nájemce vyplývající z podepsané smlouvy o nájmu bytu. Je nutné tak učinit do 2 měsíců od podpisu nájemní smlouvy.

Mohu žádat o městský byt, když nemám jiné příjmy, než sociální dávky?

Ano. Doporučujeme se poradit s pracovnicemi Kontaktního místa pro bydlení a zvolit vhodnou kategorii bytu.

Může mi někdo pomoci se zaplacením jistoty? Kde bych se na toto měl dotazovat a požádat?

Ano. Doporučujeme se poradit s pracovnicemi Kontaktního místa pro bydlení nebo sociální pracovnicí odboru sociálních věcí magistrátu města České Budějovice. O dávku na jistotu lze za splnění předem daných podmínek žádat na Úřadu práce.

Mohu si na Kontaktním místě pro bydlení podat žádost do domova pro seniory?

Ne. Žádost se podává vždy v konkrétním domově pro seniory.